Studijní materiály a výzkumy
Lesní školky se staly fenoménem, který přitahuje pozornost rodičů, studentů a zajímá se o ně stále více odborníků z různých oborů.
Přehled toho nejzajímavějšího z oboru vzdělávání dětí v přírodě.
Víte o nějakém zdroji, který zde nemá chybět? Napište nám. Rádi sem umístíme také dokončené studijní práce, ať nekončí tzv. v šuplíku.
- Získejte hlubší vhled do pedagogiky a fungování lesních mateřských škol.
- Objevte weby a publikace, které vás budou zajímat.
- Seznamte se s přírodní pedagogikou.
Co tu najdete?
- Tipy na webové stránky zaměřené na kontakt dětí s přírodou, české i zahraniční
- Doporučenou literaturu
- Studijní materiály ALMŠ a materiály partnerských organizací
- Přehled vysokoškolských prací reflektujících téma lesních školek
- Výzkumy
Naše doporučení
České weby:
www.vlesejakodoma.cz Portál ALMŠ, který vznikl s cílem prosazovat dobré legislativní a administrativní podmínky pro vznik i provoz neziskovek provozujících LMŠ/LK. Najdete tu přehled legislativy a příklady dobré praxe. Web vznikl v rámci projektu Advokační podpora předškolního vzdělávání v přírodě.
www.promenyproskoly.cz Portál Proměny pro školy je určený především pedagogům a rodičům a zaměřuje se na problematiku významu prostředí pro zdravý a všestranný vývoj dětí, na utváření jejich vztahu k místu, kde žijí, a na témata spojená s rozvojem a využíváním školních zahrad.
www.jdeteven.cz Portál vzdělávacího centra TEREZA, podporující pobyt dětí venku. Zahrnuje také stránku věnovanou výzkumům.
Web www.ucimesevenku.cz, kde najdete nabídku kurzů i spoustu inspirace.
Lesní terapie je směr, který vnímá přírodu jako místo, kde lze léčit člověka zasaženého civilizačními nemocemi, stresem, nejistotou. Shrnuje zkušenosti i výzkumy o přínosu kontaktu člověka s přírodou.
Cíle udržitelného rozvoje Organizace spojených národů jsou důležitým východiskem. Propojují každodenní praxi s dětmi v lese s tím, co je celosvětovou výzvou do budoucnosti. Stránka vysvětluje, jaké globální cíle hrají stěžejní roli pro udržitelný život.
Zásobník metodik využitelný zejména pro práci se staršími předškoláky naleznete na ucimeoklimatu.cz.
Zahraniční weby:
Web učitele přírodní pedagogiky Rudolfa Hetticha, který na kurzech pořádaných ALMŠ a Školou lesem proškolil desítky průvodců v ČR.
Stránka Mezinárodní asociace přírodní pedagogiky, kde lze nalézt záznamy z pořádaných konferencí.
Britská autorka a propagátorka přírodní pedagogiky Claire Warden vydává blog a podcast.
Nejlepší hry z lesních školek. Valkounová Tereza, Daniš Petr. Cpress, 2019.
Kniha pro rodiče, průvodce a učitele předškolních dětí přináší výběr her, které se osvědčily v lesních školkách.
Poslední dítě v lesích. Richard Louv. Malvern, 2024.
Globální bestseller o plíživé změně v životním stylu dětí v rozvinutém světě. Hrozí dětem porucha z nedostatku kontaktu s přírodou? Autor sleduje příčiny i následky, čerpá z výzkumných dat i příběhů dětí i dospělých, aby ukázal, že se děje něco opravdu podstatného a potenciálně nebezpečného, co však lze odvrátit.
Děti v přírodě: ohrožený druh? Daniš Petr. TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú., 2016. Krátká a významná kniha o významu kontaktu s přírodou pro zdraví a učení našich dětí. Ke stažení.
Ekoškolky a lesní mateřské školy. Vošahlíková (Valkounová) Tereza a kol., 2012.
Praktický manuál Ministerstva životního prostředí pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol.
Pět zlatých klíčů. Helle Heckmann, 2019. Malvern.
Helle Heckmann po dlouhých letech zkušeností popisuje základní principy práce s dětmi. Patří mezi ně jasnost a srozumitelnost, péče a vnímání dospělého jako vzoru hodného nápodoby. V knize také jednoduše a prakticky popisuje potřeby malých dětí a nabízí cesty a řešení, jak jim my dospělí můžeme poskytnout co nejlepší péči.
Der Waldindergarten. Ingrid Miklitz, 2011. Cornelsen.
Základní kniha pro zakládání a provoz lesních školek v Německu.
Forest School and Outdoor Learning in the Early Years. Sarah Knight, 2013. Sage Publishing.
Risk & Adventure in Early Years Outdoor Play. Sarah Knight, 2011. Sage Publishing.
No Fear. Growing up in a risk averse society. Tim Gill, 2007. Calouste Guberkian Foundation.
Ke stažení.
Děti, aby byly a žily. Emilie Strejčková a kolektiv. 2005, MŽP